tisdag 14 oktober 2014

Föda i USA?

I dagens metro står att läsa

Jag drar till USA – vill slippa föda mitt barn i baksätet på en svensk bil

Svensk personal jobbar i Norge och den här mamman vill föda i USA. 
Jag vet inte vilken fot jag skall stå på när jag läser denna artikel. 
Sverige och Usa har ofta jämförts som motpooler. Sverige som främjat det normala och i USA får du en Epidural så fort du sätter foten innanför dörren, dvs om du inte har ett planerat snitt. Nu raljerar och överdriver jag, men tongångarna kanske är på väg att ändras. Vi i Sverige kan inte längre luta oss mot gamla meriter. Skall vi förbli en trygg hamn för kvinnor att föda i så måste vi utvecklas. Kunskap saknas inte, men pengar och personal. Hur mycket vi än kan och hur duktiga vi än är så kan vi inte utvecklas om vi inte tillser att tillräckliga resurser finns för att vi skall ha tid att utöva vår kunskap och ge säkra födslar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar